Bangkokin messut

Bangkokin vuosittaiset kansainväiset auto- ja moottoripyöräalan messut kokoavat vuosittain maalis-huhtikuun vaihteessa viikon ajaksi satoja näytteilleasettajia ja satoja tuhansia kävijöitä ympäri maailmaa. Suurin osa kävijöistä on kuitenkin aasialaisia ja tietenkin thaimaalaisia, mutta myös paljon eurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisiakin näkyi osanottajien joukossa. Myös muutama arabinnäköinen öljyprinssi kierteli kalliimpien urheiluautojen ympärillä
Yksi suomalainen vajaan kymmenen hengen iskuryhmä lähti Pattayalta lauantaina 2.4.11 klo 9 Bambusbaarin pihalta Kaitsun johdolla kohti näyttelyä.
Rengaspaineet tarkastettiin vielä huoltoasemalla Shukumvitillä ja huomioitiin, että Taisto on saanut pudotettua painoaan 10 kilolla. Ja linja-autossa, eikun pikkubussissa oli tunnelmaa. Ilmastointi ei oikein pelannut useamman miehen paita alkoi kostua kainaloiden kohdalta alkumatkasta, puolivälissä selkäpuoli oli märkä ja näyttelypaikalle saavuttaessa paidoista saattoi kiertää jo litran hikivettä.
Kuvassa ei siis matkusteta avaruussukkulalla kuuhun vaan alan messuille alan miesten kanssa syntiseen Bangkokiin. Etualalla Taisto miettii uusia säästökeinoja liikkumiseensa polkupyörällä, jotta mahdolliset päästöt saataisiin puristettua minimiin. Taiston mielestä kaasun käyttö Thaimaassa on kansantalouteen merkittävästi vaikuttava seikka ja hän näyttikin minulle Bangkok Postin tämänpäiväistä artikkelia, jossa todettiin, että Thaimaa saa jo 67 % energiastaan kaasusta ja se on myös merkittävä vientituote. Kaitsu tiesi kertoa, että Rajongiin rakennetaan parasta aikaa energialaitosta, jonne tulee viisi turbiinia. Hän sanoi olevansa kiinnostunut alan töistä työmaalla, jotta saisi kohennettua taloudellista tilaansa. Varsinkin työnjohtotehtävät kiinnostaisivat. Ei ihme, että Kaitsu ja Taisto suuntasivat pikimmiten kaasuauto-osastolle heti näyttelyyn saavuttuamme! Minua sen sijaan kiinnosti huomattavasti enemmän avoautot ja moottoripyörät. Kuvaajana seuraavissa kuvissa Kullervo.

Välillä kävimme syömässä thaimaalaista makkaraa, jonka Kullervo ylisti maasta taivaaseen sekä laatunsa että hintansa suhteen. Totesimme kuin yhdestä suusta, että thaimaalaiset olivat urakoineet loistavan näyttelyn showesityksineen kaikkineen. Tilaa näyttelyalueella oli hehtaarikaupalla ja ilmastoitu suurhalli antoi oivat puitteet aasialaisten autojen, moottoripyörien ja erilaisten tarvikkeiden esittelemiseen. Olihan siellä japanilaisten, korealaisten, kiinalaisten ja thaimaalaisten tuotteiden lisäksi taattua eurooppalaista laatutyötä mm Audin, Mersun, BMW:n, Volvon ja Minin voimin. Bensiini-, diesel- ja kaasuautojen lisäksi esillä oli merkittävä määrä hybridi- ja sähköautomalleja. Myös museoajoneuvoja oli siroteltu joukkoon. Kaiken kaikkiaan matka oli Pohjolan miehille antoisa ja ajatuksia herättävä. Kuin yhdestä suusta todettiin, että tänne tullaan ensi vuonna takaisin, mikäli kaasujalka ja ajatus vielä silloin toimii. Tässä vielä muutamia kuvaotoksia näyttelyn helmistä:






 Yksi näyttelyn katseenvangitsijoista oli Hyundai Genesis, jota tämän päivän Iltasanomat esittelee autosivullaan. Liitän mainitun esittelyn asiasta kiinnostuneiden automiesten luettavaksi tähän blogitekstiini:

Väkivahva Genesis Koreasta

Lauantai 2.4.2011 klo 13.33
Hyundai Genesis Coupen oikeaan takakulmaan on niitattu karusti vain luku 3,8. Luku tarkoittaa vapaasti hengittävän V6-moottorin iskutilavuutta. Moottori tuottaa 303 hevosvoiman tehot takapyöriin.
RAIVO PÄÄLLÄ Genesis uhoaa raakaa voimaansa, kun luistoneston kytkee irti.
RAIVO PÄÄLLÄ Genesis uhoaa raakaa voimaansa, kun luistoneston kytkee irti.
Äkkisilmäyksellä näyttäisi, että kaksikin golfbagia mahtuisi kyytiin.
Äkkisilmäyksellä näyttäisi, että kaksikin golfbagia mahtuisi kyytiin.
Pikkusiisti ohjaamo mihin tahansa autoon, mutta urheiluautolle liian kesy.
Pikkusiisti ohjaamo mihin tahansa autoon, mutta urheiluautolle liian kesy.
Muotoilu on urheiluautomainen.
Muotoilu on urheiluautomainen.
Kaksiovisen Genesiksen ovet ovat valtavan suuret. Naapurin kylkiä kannattaa varoa.
Kaksiovisen Genesiksen ovet ovat valtavan suuret. Naapurin kylkiä kannattaa varoa.
Audioissa ei ole mitään vikaa.
Audioissa ei ole mitään vikaa.
Hyundai Genesis Coupe on korealaisvalmistajan hyppy isojen poikien leikkikehään - lähes oikeiden urheiluautojen markkinoille.
Coupemallinen Genesis on rekisteröity neljälle mutta käytännössä 2+2 -paikkainen menopeli. Pellin alla puhuu raaka voima.
Genesiksen hevoset ovat äksyn tuntuisia. Genesis yrittää potkaista takapyörillään, vaikka kaasua polkisi kuinka varovasti. Hypähdyksen vaara kasvaa, kun kytkee kuusinopeuksisen ZF:n automaattilaatikon käsikäyttöasentoon.
Lähdössä automaattilaatikko nielaisee kerran ennen kuin päästää Genesiksen matkaan.
Syvältä pakosarjoista nousee kumea murina ja takapyörät kirjoittavat asvalttiin, kun luistoneston kytkee irti.
Kiihtyvyys kutittaa selkärankaa ja sydän tunnistaa urheiluauton kiihkeyden.
Genesis on raju.
Tiukka urheilujousitus ja peräti 19-tuumaiset pyörät vahvistavat mielikuvaa urheiluautosta. Painojakautuma on ihanteellinen 55:45.
Ohjaus on tarkka ja tunnokas.
Kesytetty ohjaamo
Isohkon urheiluauton korin virtaviivaiset linjat heijastelevat auton sielua. Niinpä kuskin paikalle pudottautuminen tuottaa pienoisen pettymyksen.
Ohjaamo on aivan liian mieto järeälle urheiluautolle. Mittariston ainoa sporttinen elementti on 280:een ulotettu numerointi. LCD-näyttö keskellä kojelautaa heijastelee sekin mennyttä aikaa.
Pienemmässä Hyundai Coupessakin on sporttisempi kabiini - siellä on sentään pyöreitä ilmanottoaukkojen ritilöitä ja lisämittareita.
Nahkaistuimet toki ovat hyvin sivutuetut ja siten kelvolliset, mutta se on laiha lohtu.
Sääli - vauhdikkaat ulkolinjat ansaitsisivat urheilullisemman näköisen ohjaamon.
Kaksiovisen Genesiksen ovet ovat valtavan isot ja ovia avatessa kannattaa todella varoa naapuriauton kylkeä.
Perinteinen laatuautotesti ovilla on paljastava: ovet eivät jymähdä kiinni, vaan helähtävät. Aivan samalla tavoin takaluukun sulkemisääni on peltisen terävä. Taas sitä ristiriitaa.
Genesis on rekisteröity neljälle, mutta normaalimittainen aikuinen istuu takana pää vinossa. Tältäkin osin Genesis on suunniteltu nimenomaan urheiluautoksi.
Kaiken kaikkiaan Genesis jättää jälkeensä ristiriitaisia tuntemuksia. Se on kuin kilpa-auton aihio. Raju kone, tiukka alusta, komea kuori, mutta jotakin tarvittaisiin lisää. Onhan autossa toki nahkaverhoilu ja Infinityn upeasti toistavat audiot, mutta se ohjaamofilosofia...
Auto maksaa kuitenkin noin 50 000 euroa Suomessa.
Genesistä tuodaan Eurooppaan vain rajattu erä.
----
Hyundai Genesis 3,8 Coupé
Sylinteritilavuus cm3: 3 778
Vääntö Nm/rpm: 361/4700
Teho kW/hv/rpm: 223/303/6300
Kiiht. 0-100 km/h/s: 6,3
Huippunopeus km/h: 240
Koeajokulutus l: 12,7
Kulutus EU yhd: 14,8/7,0/9,9
CO2 g/km: 235
Hinta euroa: 49 990
Mitat: Pituus/leveys/korkeus mm: 4 630/1 865/1 385. Akseliväli mm: 2 820. Paino kg: 1 615. Tavaratila l: 332.
Matala peräpeili ja vetävät takapyörät ovat osa Genesiksen luonnetta.
Matala peräpeili ja vetävät takapyörät ovat osa Genesiksen luonnetta.
PENTTI J. RÖNKKÖ
KUVAT
EERO LIESIMAA
Poislähtiessä jouduimme aasialaiseen tungokseen, mutta jääräpäisyys, kyynärpäiden käyttö ja vahvan suomalaisen ärrän äänekäs huutelu edesauttoivat pääsyämme ulko-ovelle ja edelleen pikkubussiimme ja hikiseen paluumatkaan omaan asuntoomme Thaimaan Pattayalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti