ELÄKEPÄIVÄT

Monet ystäväni ovat jääneet eläkkeelle. He ovat paiskoneet töitä vuosikymmeniä ja saavat nyt viettää ansaittua vapaata. Eläkeläiset ovat iäkästä joukkoa. He kulkevat hitaasti lievässä etukumarassa, usein heillä on keppi tukenaan, kuten isälläni. Kadulla he saattavat pysähtyä juttelemaan kaikkien vastaantulijoiden kanssa. He menevät aikaisin nukkumaan ja heräävät aikaisin, jopa kolmelta, kuten anoppini. Heillä on paljon elämänviisautta, koska he ovat eläneet niin kauan. Eläkeläisten ei tarvitse tehdä työtä, elleivät halua, sillä he saavat rahaa tekemättä mitään. Ainakin Suomessa.
Isä ja keppi
Moni kaverini on jäänyt jo nuorempana eläkkeelle, koska heille on tullut onnettomuus tai sairaus tai masennus. He eivät ole pystyneet tekemään työtä vaikka olisivat halunneet, ja ovat joutuneet eläkkeelle. Hessu osui routamonttuun parikymppisenä lepakkosuzukillaan ja lensi pää edellä katuun ja heräsi kuukauden päästä ja joutui pyörätuoliin, kuntoutui ja pääsi työelämäänkin, mutta aivovamma vei varhaiseläkkeelle. Kaitsu sai infarktin 44-vuotiaana ja hänet passitettiin eläkkeelle. Mutta Seppo olisi päässyt jo pian neljä vuotta sitten eläkkeelle, muttei haluu... Meitä on moneksi!
Kaitsu pääsi eläkkeelle sydäninfarktin takia
MINÄ jäin eläkkeelle 1.9.10. Oikeastaan jäin vapaalle jo 56-vuotaana toissa keväänä, vuorottelusellaiselle. Tosin sen jälkeen olin kaksi päivää "töissä". Tarjosin työkavereille kahvikakut ja kävin moikkaamassa entistä valvontaluokkaani, nyt jo ysiläisiä. En ole hankkinut vielä keppiä, mutta selvästi olen valmis eläkkeelle: en tavoita enää liikuntasalissa korirenkaaseen, vaikka kuinka hyppäisin, kentällä en pysty loikkaamaan pituushyppyä kuin vajaat 4 metria (ennätys 5,82 armeijassa) ja joskus minun pitää käydä yöllä vessassa. Ja hoksottimenikin alkavat olla jo kesäterässä. Sitä paitsi tein opettajantyötä Pukkilassa, Karttulassa ja Mikkelissä yhteensä 35 vuotta. No siitä ajasta olin tosin pari vuotta hoitamassa kotona lapsia, erikoistumassa vuoden ja vuorotteluvapaallakin.

Ensimmäinen eläke kilahti tililleni 20.09.2010
Mutta joka tapauksessa nyt olen eläkkeellä ja ensimmäinen Valtiokonttorin maksama eläke kilahti tililleni syyskuun 20. päivä ja sinne tilille pitäisi tulla tuo samainen summa aina samana päivänä tekemättä mitään, ihmeellistä! Syyskuun 22. päivä lensin Thaimaahan, josta olin hommannut keväällä uuden talon osoitteesta Baan Lek Thi 3 Moo 4 Tambagon Hua Jai Ambera Bangla Chonburi 20150 THAILAND. Miksi sitten tänne eikä esim Espanjaan tai Floridaan kuten monilla rikkailla on tapana tai Lappiin tuntureille tai miksi en pysynyt Mikkelissä??? Ehkä tämä on sattumaa, johdatusta tai valinta. Luulen että suurin syy on kuitenkin MOOTTORIPYÖRÄ! Haluan nähdä maailmaa moottoripyörän penkiltä. Isäni osti minulle ensimmäisen Jawa-moottoripyörän, kun olin 16-vuotias. Sen jälkeen minulla on ollut yli 40 motskaria. Moottoripyörällä minulla on aikomus nähdä maailmaa - nyt Thaimaassa, myöhemmin muualla, jos elonpäiviä ja terveyttä riittää. Siinä on kulkurin vapaus, tuntee ilman, tuulen, vapauden, tuoksut ja kokee maailmaa ihan eri tavalla kuin auton sisällä, vaikka ikkunat olisivat auki tai hikisessä kaksiossa Mikkelissä Pietarinkatu 15 B 15. Tietysti liikkumiseen moottoripyörällä liittyy omat vaaransa, hurja liikenne, routamontut, omat refleksit hidastuneet jne. Mutta sellaista elämä on!
Eläkeläinen, asunto ja moottoripyörä Thaimaassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti