Honda Phantom

Muutamat ystäväni ovat ihmetelleet Suomessa moottoripyörääni Honda Phantomia. "Mikä ihmeen Fanttomi?", he ovat kyselleet. Ne, joita moottoripyörät eivät kiinnosta, siirtyköön edelliseen tai seuraavaan kirjoitukseen blogissani. Teen nyt hieman tarkempaa selkoa tästä ihmepyörästä!

Honda Phantom

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Honda Phantom on Thaimaassa valmistettu 200 cm³ custom, jota paikalliset kutsuvat "chopperiksi".

Honda Phantomin ensiversio oli kaksitahtinen, ilmajäähdytteinen TA150.
Honda Phantom TA200 on ilmajäähdytteinen yksisylinterinen custom-tyylinen moottoripyörä, jota valmistaa Honda Thai Manufacturing Co. Thaimaassa. Australiassa pyörää markkinoidaan nimellä TA200 Shadow. Nelitahtinen TA200 on kehitetty nestejäähdytteisestä kaksitahtisesta mallista TA150, joka esiteltiin 1998. TA150-mallin moottori oli lainattu NSR 150 -katupyörästä, jossa oli vielä poljinkäynnistys. Nykyisessä 200-kuutioisessa versiossa on vain sähkökäynnistys, mutta runko ja renkaat ovat identtiset. Honda Phantom on suosittu moottoripyörä Kaakkois-Aasian maissa, erityisesti Singaporessa, jossa alle 200-kuutioisten pyörien ajolupavaatimukset ovat kevyemmät.
Ostin ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen Fantomini noin vuosi sitten ja sillä oli ajettu alle 4 tonnia.. Kilometrejä on nyt kertynyt vajaat 10 tuhatta lisää, huoltokustannukset ovat olleet 10 euron luokkaa. Öljyt ja suodatin on vaihdettu kerran ja kaasutin putsattu kaksi kertaa. Olen ajanut pyörällä eri puolella Thaimaata ja kulutus on tosiaan ollut kolmen litran luokkaa sadalle! Kun E10-bensiini maksaa täällä 80 cent/litra, maksaa sata kilsaa noin kaksi ja puoli euroa, ei paha.

Ominaisuudet

Honda Phantom on kevyenä ja matalana helppo käsitellä, mutta takapyörä voi lukkiutua herkästi voimakkaassa jarrutuksessa, koska ensiasennusrenkaiden (IRC) seos on optimoitu enemmän kulutuskestävyyttä kuin pitoa varten. Edessä ja takana on nestetoimiset levyjarrut. Phantomin huippunopeus on 120 km/h ja luontainen matkanopeus 90 km/h. Kuusilovista vaihteistoa käyttämällä vaatimatonta vääntöä voidaan tasata sopivalle kierrosalueelle. Moottori on rakenteeltaan SOHC, ja siinä on yksi nokka-akseli ja kaksi venttiiliä. Moottorin huoltoväli on sisäänajon ja ensihuollon jälkeen 4000 km[3]. Venttiilinvälys säädetään mutterin avulla sopivaksi. Tätä varten mäntä on siirrettävä alakuolokohtaan kiertämällä kampiakselia lohkon päässä olevan aukon kautta. Sytytystulppasuositus on joko NGK:n DPR8EA-9 tai Denson X24EPR-U9[4]. Moottorin nokkaketjun kiristysmekanismi voi aiheuttaa rikkoutuessaan moottorivaurion, minkä vuoksi sen kunto on tarkistettava muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein.
Pyörässä ei ole käynnistyspoljinta, ja vakioakku on ainoastaan 3,5 Ah[5]. Pienitehoisen akun lataus tyhjenee nopeasti muutamassa kuukaudessa pyörän seisoessa ajamattomana. Phantomissa ei ole keskitukea, vain sivujalka, mutta pyörän mukana toimitetaan vakiona matkustajan selkänoja. Lisävarusteina on saatavilla takateline ja perälaukku, ja jalkatapit on mahdollista vaihtaa astinlautoihin. Ajovalo on jatkuvasti palava 30 W:n[6] hehkulankapolttimo. Renkaat ovat sisäkumittomat tubeless-renkaat.
Uudessa 2004 esitellyssä mallipäivityksessä tankkimerkin grafiikkaa muutettiin ja etuhaarukan teleskooppiputket suljettiin kromattujen holkkien sisään. Yhdistetty ohjauslukko ja virtakytkin voidaan sulkea avaimenperällä, jolloin aukko peittyy luvatonta käyttöä vaikeuttavalla välilevyllä. Varsinaista ajonestolaitetta ei ole. Alumiiniset teleskooppisylinterit ja moottorin koteloinnit saattavat olla alttiita hapettumaan varsinkin merisessä ympäristössä. Etu- ja takalokasuojat, sylinterin sivulla olevat kromatut kotelot ja ulkoista öljysäiliötä muistuttavat sivuposket ovat muovia.
Naapurini Ilpo on ajellut Hondallaan jo muutaman vuoden ja on ollut tyytyväinen pyöräänsä. Kuvassa kaverini lähdössä taas pikku ajelulle. Pyörän asiapapereiden kopioita Ilpo säilyttää lampun alla olevassa nahkalaukussa. Pyörä on kuin tehty Thaimaassa asuvalle eläkemiehelle, jolle vauhti ei ole pääasia, vaan siirtyminen paikasta A paikkaan B mahdollisimman varmasti pienin kustannuksin sekä liikkumisen vapaudesta ja luonnonkauneudesta  nauttiminen unohtamatta turvallisuutta, jonka kiireetön liikkuminen vieraassa kulttuurissa takaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti