Tommo 60 v

Tommo on rehellinen suomalainen mies. Hän on syntynyt Kiteellä, elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa Kotkassa ja sittemmin tie on kulkenut Ruotsin kautta aina Ranskan muukalaislegioonaan. Nyttemmin Tommo tunnetaan Pattayan suomalaisten keskuudessa Rahtarit Tunkki - baarin omistajana. Baari sijaitsee kaikkien Pattayalla liikkuneiden hyvin tunteman Tukhumin tavaratalon viereaaä, hyvänä maamerkkinä on Suomen lippu, joka hulmuaa baarin edustalla.
Torstaina 16.3.2011 Tommon baari oli koristeltu sinivalkoisin ilmapalloin. Olin tutustunut baarinpitäjään ystäväni Aatun kautta ja häneltä kuulin myös syntymäpäivistä. Kun Mauri sanoi lähtevänsä onnittelemaan Suomi-seuran petankkiryhmän vetäjänä Tommoa, liityin minä oitis ryhmään petankkiryhmän varapuheenjohtajan ominaisuudessa. Aktiivisesta petankkipelistämme olen maininnut aiemmin.
Niinpä kaasuttelimme mopoillamme sitten baariin, missä Tommo oli jo sonnustautunut juhlatamineisiin. Baarin ulkopuolella oli sika valmistumassa vartaassa thaimaalaiseen tyyliin ja baaritytöt olivat booliämpärin kimpussa ja lisäilivät tarvittavia juoman ainesosia Tommon ohjeiden mukaan. Äänentoistolaitteet oli jo asennettu paikoilleen ja suomalaismiehen kuuskymppiset olivat valmiit alkamaan.

Aatu (onnittelee kuvassa) on Tommon parhaita kavereita ja päivittäinen vieras baarissa. Hän piti vastaavia juhliaan pari vuotta sitten samassa paikassa. Tarjolla oli ruokaa ja juomaa silloinkin runsain määrin orkesterin säestyksellä. Aatu kertoi minulle joutuneensa juhlien vuoksi lähes vararikkoon, mutta paluu rekan rattiin korjasi taloudellisen tilanteen hyvinkin nopeasti.
Näillä syntymäpäivillä musiikista vastasi mm Tapsa Virtanen, joka aloitti baarin luonteeseen sopivalla kappaleella Huomenta Suomi. Muutkin rallit olivat 60- ja 70-luvun kamaa ja sai osan yleisöstä innostumaan ja laulamaan mukana suomibiisejä.
Mauri ja Tik ovat uunituore aviopari. He kehuivat ruokaa erittäin maukkaaksi. Mauri maistoi boolia ja sanoi ohimennen, että siinähän on alkohooolia, sylkäisi lasiin ja käski minun tyhjentää lasin. Minä tein työtä käsketyä ja juotuani lasin tyhjäksi, totesin, että " ka, niinpäs oli!"
Aitothaimaalaiseen tapaan juhliin saapui musiikin ja hyvän tuoksun houkuttelemana koira, jolle baaritytöt leikkasivat aika siivun maukasta siannahkaa! Juhlat jatkuivat aina aamutunneille saakka, mutta minun oli lähdettävä kotimökille valmistautumaan huomista moottoripyöräretkeä varten.

1 kommentti:

  1. ruoka oli hyvää ja erityisesti perunalaatikko jota en ollut syönyt ainakaan 10 vuoteen.Tommo jaksoi juhlia loppuun asti,minun piti poistua nukkumaan jo kesken juhlien.

    VastaaPoista